Bloginterjú – Könyvbe zárt karácsonyok: Suhanyecz Szilárd

Foto S_SzNehéz nem észrevenni, hogy roham léptekkel közeledik a Karácsony. Vannak olyanok, akik vásárlással, vannak akik éjszakába nyúló forralt borozással próbálnak meg ráhangolódni az ünnepekre. Én évek óta vadászom a karácsonyi regényeket, mert imádom a hangulatukat.

Egy hete jelent meg a Könyvbe zárt karácsonyok című kötet, amely egy novellapályázat eredményeként született meg. 12 író, 12 nem mindennapi karácsonyi történet. Olyan történetek, amiktől egy kis időre gondtalan álmodozónak érezhetem magam.. Suhanyecz Szilárd egyike azon íróknak, akiknek kisregénye megjelent a Könyvbe zárt karácsonyok novelláskötetben. Szilárdot arról kérdeztem, hogy mit jelent számára az írás és az, hogy immár nyomtatásban is olvasható a kisregénye.

– A Könyvbe zárt karácsonyok című kötetben van pár információ rólad, amiből megtudhattam, hogy a Szegedi Szimfonikus Zenekar ütőhangszeres művésze vagy, de már egész fiatalon kacérkodtál az írással is. Hogy fér meg a zeneművész és az író egymás mellett? Ez egyfajta kikapcsolódás, hobbi számodra, vagy annál sokkal többet jelent neked?

Suhanyecz Szilárd: Nekem az írás sosem volt folyamatos tevékenység. Hetek, olykor hónapok is eltelnek anélkül, hogy leülnék a füzetemmel szemtől szemben. Ennek ellenére soha nem mondanám azt, hogy számomra ez csak hobbi és kikapcsolódás. Sőt! Az írás rendkívül nehéz és idegölő munka, amire menthetetlenül rá lehet szokni. A zene és az írott szöveg évszázadok óta jó kapcsolatban állnak egymással, így a zeneművész és az író is ­ (pláne ha a kettő egy személyben tevődik össze) ­ jól megférnek egymás mellett. Egyik legizgalmasabb feladatom az volt, amikor saját mesémhez kísérőzenét írtam. A szavak ritmizálása, a történet zenei megformálása és végül az előadásban való közreműködés nagy élmény volt számomra.

– Az elveszett napló című kisregényed bekerült a már említett novelláskötetbe. A történet egy kastélyban játszódik, ami egykoron gyermekotthon volt, manapság pedig idősek otthona. A múlt és a jelen találkozik a regényedben. Mi isnspirált a novella megírására?

Suhanyecz Szilárd: Konkrét ösztönzésre nem emlékszem. Elolvastam a pályázat feltételeit és két dologban biztos voltam: 1, Írni fogok. 2, A történetem helyszíne egy erdő közepén álló kastély lesz. Először csak az idősek otthona szereplőivel dolgoztam. Később eszembe jutott egy régi befejezetlen írásom, amely csodák csodájára egy erdő közepén álló kastélyban játszódik és gyerekek a szereplői. Ekkor döntöttem úgy, hogy megkeresem a félben hagyott munkámat és hozzásimítom az alap történetemhez. Visszagondolva ez nem is lehetett volna másképp, hiszen számomra a legérdekesebb a gyerekek és az idősek korosztálya. Nagyon szép kaland volt ezt a két szálat összefonni.

– Milyen érzés volt amikor megtudtad, hogy a kisregényedet beválogatták a Könyvbe zárt karácsonyok novelláskötetbe?

covers_373144Suhanyecz Szilárd: Otthon ültem a számítógép előtt és csörgött a telefonom. Egy hölgy mutatkozott be és megkérdezte tőlem: „Tudod, hogy miért telefonálok?” Erre én azt válaszoltam: „Nem tudom.” Mire Ő kicsit csodálkozva azt kérdezte: „Nem tudod?” Ekkor én picikét elmosolyodtam és azt mondtam: „Na jó, azért sejtem.” Körülbelül így tudtam meg Nádasi Krisz írónőtől, hogy a karácsonyi kötetben szerepelni fog az írásom. Örültem a hírnek, de azért föltettem magamnak a kérdést: „Valóban ezt akartad?”

– Mit jelent számodra, hogy Az elveszett napló immár nyomtatásban is olvasható?

Suhanyecz Szilárd: Itt folytathatnám az előző ­ saját magamnak föltett ­ kérdés megválaszolásával, de erre nincs biztos feleletem. Örülök annak, hogy egy szakmai zsűri érdemesnek találta a munkámat arra, hogy egy könyvbe kerüljön nyomtatásba. Annak is örülni fogok, ha lesz olvasója a könyvnek és ha sokaknak elnyeri a tetszését. Abban pedig csak bízni tudok, hogy évekkel később is vállalhatónak fogom tartani az írásomat a saját értékítéletem szerint.

– Gondolkodtál azon, hogy kibővítsd a történetet és önálló regényként is megjelentesd?

Suhanyecz Szilárd: Átfutott ez a gondolat az agyamon nem is olyan régen. Hiszen megkedveltem, megszerettem a szereplőimet az írás folyamán. Ez természetes. Ugyanakkor engem az adott írás addig érdekel amíg dolgozom rajta. Utolsó mondat, pont és becsukom. Vége. Az viszont egyáltalán nincs kizárva, hogy egyik reggel kopogtatnak a „kastélylakók” az ajtómon, és további életet követelnek tőlem. Ki tudja?…

– A családod és a barátaid mit szóltak a sikeres szereplésedhez?

Suhanyecz Szilárd: Nagyon örültek a hírnek. Még azok a családtagjaim is, akiknek nem beszéltem a könyvről, mivel úgy terveztem, hogy ez lesz a karácsonyi meglepetés. Hiába próbáltam titkolózni. A lányom egy önfeledt pillanatában, boldog szökellések közepette elszólta magát és így mindenki beavatott lett.

– Az ünnepek közeledtével muszáj megkérdeznem. Mit jelent számodra a karácsony?

Suhanyecz Szilárd: A gyerekkoromat és az akkori karácsonyok emlékét, újraélését jelenti. Azt hiszem sokak nevében mondhatom, hogy a gyerekeink mellett élve, őket figyelve, az ünnepekre készülve mindannyian nosztalgiázunk. Aztán egy csöndes tiltakozást is jelent számomra. Tiltakozás a vásárlás, a többnyire felesleges ajándékok után rohangálás, és a bevásárlóközpontok megközelítése ellen. Amikor fölhalmozódik bennem az ipari karácsonnyal szembeni ellenérzés, akkor javasolni szoktam a családomnak a két, vagy három évenként megrendezett ünneplés sorozatot, mint a fesztiválok, versenyek esetében. Mielőtt azonban nagyon beleélném magamat a túlzásaimba, a lányom rajzol egy fenyőt, vagy megkérdezi, hogy mikor sütjük a mézeskalácsot és máris visszazökkenek az általános decemberi állapotba.

– Köszönöm az interjút.

Ne feledjétek, hogy a Könyvbe zárt karácsonyok novelláskötet bemutatója December 12-én 18:00 órától lesz Budapesten a Lámpásban. Ha szeretnél személyesen is találkozni a novellák íróival, esetleg egy jót beszélgetni velük, vagy akár dedikáltatni a saját példányodat, akkor ott a helyed.

letöltés (1)

google playLibribookline

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

