Könyvajánló – Audrey Niffenegger: Az időutazó felesége

covers_291070 (1)Kiadó: Athenaeum Kiadó, 2009, 2010, 2010

Oldalak száma: 564 oldal

“Amikor először találkoztak, Clare hatéves volt, és Henry harminc. Amikor összeházasodtak, Clare huszonkettő, és Henry még mindig harminc. Henry idő-eltolódási rendellenességgel született. Genetikai órája a legváratlanabb pillanatokban visszaáll, és még abban a másodpercben eltűnik. Ilyenkor elmúlt és eljövendő élete érzelmi csomópontjain találja magát, meztelenül, védtelenül. Sohasem tudja, mikor történik meg újra, sohasem tudja, hol köt ki legközelebb.
Az időutazó felesége a világirodalom egyik legkülönösebb szerelmi története. Clare és Henry felváltva meséli el történetüket. Rajongva szeretik egymást, megpróbálnak normális családi életet élni: biztos állás, barátok, gyerekek. Mindezt olyasmi fenyegeti, amit sem megakadályozni, sem irányítani nem képesek, történetük ettől olyan megrendítő és felejthetetlen.”

Évek óta szenvedélyesen bújom a könyves blogokat, mert nem ritkán igazi érdekességekre lelhet az ember. Most nem azokra a frissen megjelent könyvújdonságokra gondolok, amik már a megjelenés előtt hatalmas beharangozókat kapnak, hanem az igazi ritkaságokra. Szerencsére könyves blogokban nincs hiány és akadnak közöttük tényleg nagyon jó oldalak, ahol elsősorban a blogger nem az olvasott regény tartalmát írja le a saját szavaival, hanem kőkeményen véleményezi a történetet. 

Egyik ilyen kalandozásom alkalmával akadtam rá Audrey Niffenegger Az időutazó felesége című regényére. A barátnőm teljesen kiakadt, hogy eddig még soha nem hallottam a regényről. Az meg egyenesen istenkáromlás, hogy nem láttam a könyvből készült filmet. Pedig Eric Bana, a film főszereplője nagy kedvencem. De spongyát rá. A könyv már kiolvasva a polcomon, a filmet pedig felvettem az ünnepek között megnézendő filmek listájára. Ritkán nézek tévét, moziba pedig még kevesebbet járok, így általában a szabadságok idejére zsúfolok bele mindent.

Na de vissza a regényhez, ha már könyvajánló a poszt címe. Őszinte leszek. Nagyon nehezen jutottam túl az elején. Ha úgy döntötök, hogy elolvassátok Az időutazó feleségét és elfogadtok tőlem egy jó tanácsot, akkor kipihenten álltok neki az olvasásnak. Tudni kell rólam, hogy naponta egy-egy órát utazok hajnalban a munkahelyemre, illetve délután haza. Szerencsére csupán egyszer kell átszállnom, így nyugodtan olvasgathatok buszozás közben. Szóval hajnalban kezdtem bele az olvasásba és megkockáztatom, hogy még enyhén félkómás állapotban voltam. A lényeg, mire beértem a munkahelyemre nem igazán értettem, hogy vajon mi ez az egész. Teljesen összekuszálódott a fejemben a történet. Két dolog miatt nem dobtam sutba a regényt:

1, Nagyon kevés olyan könyvvel akadt eddig dolgom amit ne fejeztem volna be, ha már egyszer elkezdtem. Elég makacs természet vagyok és nehogy már egy regény fogjon ki rajtam.

2, A drága, jó barátnőm. Ha ő egyszer valamire azt mondja, hogy az igenis egy remek romantikus történet, akkor az tényleg így is van. Nála romantikusabb emberrel még nem nagyon találkoztam.

images (1)Ahogy a fülszöveg is írja, adott egy férfi, Henry, aki gyerekkora óta egy különös rendellenességgel kénytelen élni a mindennapjait. Időutazó. Henry nem használ mindenféle ultramodern kütyüket az időutazáshoz, egyszerűen ilyennek született. Váratlanul, minden előzetes figyelmeztetés nélkül egyik pillanatról a másikra képes eltűnni és egy teljesen más évben, más helyen megjelenni. Általában az élete egy-egy jelentősebb eseményén tűnik fel újra. Időutazásának állandó eleme a felesége, Clare és a hozzá fűződő szerelme. A fő szál Clair élete. Az ő életén keresztül ismerhettem meg Henry múltját, jelenét és jövőjét. De nem kronológiai sorrendben. Clare hol a fiatal, hol az idősebb Henryvel találkozik.

“És Clare, mindig Clare. Clare reggel, álmosan, gyűrött arccal. Clare, amint belemerül a karja a papírkészítő dézsába, kiemeli a mintát és rázogatja, hogy a rostok egybeálljanak. Clare, amikor olvas, haja a szék támlája mögött, Clare, amikor krémet masszíroz érdes kezébe lefekvés előtt. Clare halk hangja a fülemben.
Utálok ott lenni, ahol ő nincs, amikor ő nincs. Mégis mindig elmegyek, és ő nem képes utánam jönni.”

Audrey Niffenegger regénye attól vált számomra egyedivé és remélhetőleg feledhetetlenné, hogy a naplóbejegyzéseken keresztül tárta elém Henry és Claire történetét. A váltakozó szemszög – bár tudom, hogy sokan nem szeretik – még izgalmasabbá és érzelmekkel telibbé tették a regényt.

Claret nagyon megkedveltem és tiszteletet ébresztett bennem a hűsége és a kitartása. Azt hiszem, hogy az ünnepek között megnézem a filmet is 🙂

Végezetül, nézzétek meg Az időutazó felesége című film előzetesét. Ha már láttátok a filmet, akkor legalább nosztalgiáztok egy kicsit. Ha pedig ti is azoknak a táborát gyarapítjátok, akik hozzám hasonlóan nem látták még a filmet, vagy esetleg nem hallottatok a regényről, akkor kedvcsinálónak nem is rossz:

 

Könyvajánló – Audrey Niffenegger: Az időutazó felesége” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Sztem egyike a kivételes alkalmaknak, mikor a film zseniális és szívet szorító katarzist tud kiváltani ott, ahol a regényben csak idegenkedtem, untam vagy fintorogtam….igaz előbb láttam a filmet de abban sikerült kiválasztani a legjobb részeket a legjobb sűrítményben, míg a regényben csak mesél, mesél az unalmas, bànatos, undi vagy veszèlyes hètköznapjaikról, de vhogy nincs benne az a titokzatos ragyogás, az a romantikus szépség a szürreális alaphelyzet ellenére, amitől a film emlékezetessé vált számomra – sőt! a férjemmel néztem meg, aki nem híve a romantikus filmeknek, ám ez még őt is megragadta. Szóval, ha választani kéne, csakis a film, és nemcsak Eric Bana miatt….:)

Vélemény, hozzászólás?

