Megnézzem? Ne nézzem?

books-moviesMegnézzem? Ne nézzem? Az örök dilemma. Igen, a könyvadaptációkról van szó. Jobban mondva, most csupán egyről, mégpedig Emma Donoghue A Szoba című regényéből készült filmről.

Évekkel ezelőtt olvastam a könyvet, de a mai napig emlékszem a történetre és a hatásra is, amit kiváltott bennem. Nagyon vizuális típus vagyok, így ha egy regény megragadja a figyelmemet, egyből képpé alakul a fejemben. Onnantól olyan mintha nem is regényt olvasnék, hanem filmet néznék. Azt hiszem, hogy sokan vagyunk így ezzel.

Vannak, akik azért döntenek úgy, hogy nem akarnak megnézni egy általuk nagyon kedvelt könyvből készült filmet, mert nem szeretnék, ha a fantáziájuk által alkotott képet lerombolná. Nálam is gyakran előfordult, hogy csalódtam egy-egy könyvadaptációban. Hajaj, de még hányszor.

covers_377381Most viszont teljesen másról van szó. A Szoba megrázott amikor olvastam. Nem is kicsit. Arra már nem emlékszem, hogy hányszor raktam félre mire a végére értem, de nem egyszer, és nem kétszer. Mindig is érzékenyen érintett, amikor olyan történetet olvastam, vagy láttam, ahol a szenvedő alany kisgyerek. Nem mellesleg, amikor Emma Donoghue regényét olvastam, a nagyobbik fiam öt éves volt. Pont, mint Jack, a történet főszereplője. Egyszerűen nem tudtam elvonatkoztatni attól a ténytől, hogy vajon ő, vagy én mit tennénk hasonló helyzetben.

Aki olvasta a regényt, az talán megérti az érzéseimet, mert ez a könyv kemény, felkavaró, mégis fantasztikus. Azok közé tartozik, amiket imádok, de nem vagyok benne biztos, hogy képes leszek még egyszer elolvasni. És talán emiatt nem tudom eldönteni, hogy megnézzem-e a regényből készült filmet, vagy sem. Kíváncsi vagyok rá és néha majd megesz a fene, hogy láthassam, de félek is, mert ha csak fele olyan jó, mint a regény, akkor nekem meszeltek. Talán az lesz a legjobb, ha nem is moziban, hanem inkább itthon nézem meg egy csendes, nyugodt estén.

Nektek mi a véleményetek a könyvadaptációkról? Van olyan, amit imádtál könyvben, de nincs az az Isten, hogy megnézd mozifilmen?

Végezetül A Szoba magyar feliratos előzetese:

 

Reklámok

Megnézzem? Ne nézzem?” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Én általában szeretem a könyvadaptációkat. Igyekszem őket egy külön műfajként kezelni, elvonatkoztatva a könyvektől. Pl. a Gyűrűk Ura, vagy a Harry Potter első három része fantasztikus lett szerintem filmben. De ugyanígy példának tudnám említeni a régi Majmok bolygója filmet is Charlton Hestonnal. Igaz, utóbbi erősen eltér a regénytől, mégis imádom a mai napig. Meg a könyvet is.

    Általában az a baj, hogy sok rajongó egy az egyben a könyvet várja vissza a filmvásznon, ami lehetetlenség. Mindenki másképp képzeli el az adott eseményt, a karaktereket, a helyszíneket. És amúgy sem lehet két-két és fél órába beletenni egy 400-500-600 oldalas regényt. Fizikailag képtelenség. Ezért csalódnak sokan a filmadaptációkban. Egyébként is, mindenki ízlését úgysem lehet kielégíteni

    Persze, én is láttam már borzalmas adaptációt, nem is egyet, de ennek ellenére azt mondom, hogy vannak jók. Csak nem szabad azt várni, hogy egy az egyben a könyvet látja az ember.

    A Szobára visszatérve, én csak a filmet láttam eddig, de őszintén remélem, hogy a könyv jobb. A film ugyanis csapnivaló szerintem. Nekem nem tudta átadni azt a nyomasztó érzést, amit a készítők szerettek volna. Nem éreztem, hogy az anya és a gyerek veszélyben van, ami nálam eleve rontotta az élvezhetőséget. A gyerek amúgy cuki volt, de ez minden. Valahogy másra számítottam, valami mélyebbre, nyomasztóbbra, darkosabbra, de nekem ez egy sima dráma volt, se több, se kevesebb. Vagy talán csak már annyi ilyen filmet láttam, hogy egyszerűen számomra nem ugrott ki a többi közül. De szerintem nézd meg, hiszen amit írtam, az az én véleményem, de lehet, hogy te másképp fogod értékelni a filmet. Nekem csalódás volt.

    • Igen, egyetértek veled az adaptációkkal kapcsolatban. Vannak nagyon jók. Pl én nagyon szeretem az Outlander sorozatot is, ami egész jól megragadta a könyv lényegét. De nagy kedvenc A gyűrűk urai is és még sorolhatnám. A Bittenből is egész jó sorozatot csináltak.
      Köszönöm, hogy leírtad a véleményed A Szobával kapcsolatban is. Még őrlődöm kicsit rajta.

  2. Szia!!
    Teljesen egyetértek az elöttem szólóval!!
    Vannak jól és vannak vacakul sikerült adaptációk!
    Én nem láttam a filmet,viszont a könyvre pont a napokban figyeltem föl és meg is állapítottam róla,hogy ezt egyszerre biztos nem fogom tudni kiolvasni!! Na meg persze azt is,hogy ennek sírás lesz a vége!!!
    Azt hiszem az otthonnézős verzió mindenképp jobb megoldás a téma és a nehézségi fok kapcsán!!
    Forró csoki,meleg pléd,sok zsepi kiséretében!
    Szóval szerintem nézd meg,ha nem jôn be legfeljebb majd kiírod magadból!!!
    😀😀😀👍👍👍

    • A sírás meg lesz. Szóval zsepiket készítsd be mielőtt olvasni kezdenéd. Azért előre szólok, hogy egy kisgyerek szavaival fogja leírni a történetet és az idő, amíg ráhangolódik az ember. Ha rászánod magad az olvasásra, írd meg milyen élmény volt. Köszi

  3. Na ha elszàntam magam,majd referálok!!
    Csak az a baj,hogy nagyon meg tud viselni egy ilyen téma!!
    Na de már győzködöm magam!!
    Most az Arabot kezdem el,és lehet utánna belefogok!

Vélemény, hozzászólás?

