Bloginterjú : Demeter Norbert író

dn

Ha pár héttel ezelőtt valaki megkér, hogy mondjak egyetlen olyan magyar kortárs írót, aki a horror műfajában tevékenykedik, nagy bajban lettem volna. Az egyetlen író akit ismerek, és akitől sok-sok évvel ezelőtt olvastam, az Stephen King. Kortársnak kortárs ugyan, de bárhonnan is nézem, magyar írónak egyáltalán nem nevezhetem. Ma már más a helyzet. Megismertem Demeter Norbert regényét, amit a napokban ajánlottam nektek. Hátborzongató, mégis izgalmas és lebilincselő. Ilyen A Lanky ház halott. Eljött hát az ideje, hogy megismerkedjetek ti is Demeter Norberttel, akit első regénye megjelenésének alkalmából faggattam.

– Honnan jött az írás gondolata, és miért épp a horror műfajára esett a választásod?

Demeter Norbert: Mióta az eszemet tudom, az írás mindig is velem volt. Már kora kamaszkoromtól kezdve írtam, leginkább rövid, egyszerű történeteket, amiket az akkori kedvenc filmjeim inspiráltak. Ezek leginkább szuperhős-szerű sztorikat dolgoztak fel és nagyon hasonló sémát követtek: a rossz megöli a jó szeretteit, amiért az bosszút áll és győzedelmeskedik. Vonzott, ahogyan a gyenge felemelkedik, megerősödik és végül megbünteti, legyőzi a gonoszt. A horror felé tizennégy évesen fordultam, amikor elolvastam Stephen King Ragyogás című regényét. Azt hiszem, akkor dőlt el, hogy bárhogyan fejezzem is ki önmagamat, bármit is fogok írni, abban mindig lesz egy kis misztikum, egy kis furcsaság, egy kevés őrület.

– Emlékszel, mi volt az, ami igazán megihletett téged a Lanky ház halott megírásában?

Demeter Norbert: Igen. Miközben hazafelé megyek, az út mellett, messze a szántóföldek mögött áll egy ház. Egy ház a semmi közepén, a sarkainál fákkal, mint egy magányos totem, egy bálvány, mely egy elfeledett, régi időből maradt itt. És a gondolattal jött az ötlet. Egy ház, melyben egy lélek lakik. Tetszett a kép, amelyben egy porral belepett, tapétás folyosón nyugatlanul kóborol egy áttetsző alak, kiutat keresve téglabörtönéből. Innen indult el a Lanky ház története. A hangulat és egy-két kép, amit láttam magam előtt, ebből nőtt ki aztán a regény.

– Mekkora utat kellett bejárnod a regény első mondatától a megjelenés pillanatáig?

Demeter Norbert: Az út hosszú volt. És nem igazán voltam rá felkészülve. Valószínűleg ezért is tartott két évig a regény megírása. Persze ez csak az egyik oldala a dolgoknak, mert amellett, hogy ez az első megjelent könyvem, ez az első regényem, amit be is fejeztem. Mire a jelenlegi formáját elérte több átíráson esett át és sokszor nem volt elég az ösztönből írás, tudatosságra is szükségem volt és olyan eszközökre, amit korábban nem gyakoroltam. Sokat tanultam abból, hogy megírtam ezt a történetet.

– A szereplőket valós személyekről mintáztad?

Demeter Norbert: Egy kicsit mindegyik szereplőben ott vagyok én. De ezek mellett leginkább tulajdonságokat, reakciókat kölcsönöztem az ismerettségi körömből. Nincs olyan szereplő a könyvben, aki pontosan hasonlítana egy barátomra, vagy rokonomra.

– És mi a helyzet a helyszínekkel? New Adminton, illetve Pennyville nem valós helyszínek. Létezik valahol egy-egy konkrét kis-, vagy épp nagyváros, amely megihletett?

Demeter Norbert: Igen, jól látod, a helyszínek sem valódiak. Persze, csakúgy, mint a szereplőknél, itt is voltak valós képek, amik alapján dolgoztam. New Adminton-nál – és valószínűleg maga a város képe is innen ihletődött – nagy szerepet játszott Brooklyn és Manhattan filmekből, sorozatokból ismert utca-, és látképei. Egy ezekhez nagyon hasonló környezetbe képzelem bele a jeleneteket, amik ebben a városban játszódnak.

Pennyville-t leginkább a Grimm mesék ihlették. A Piroska és Farkas vagy a Jancsi és Juliska erdei jelenetei vagy olyan népmesei eredetek, amelyben a fák között egy másik világ bújik meg, ahol egy elfeledett falut, várost találhatsz, ahol, mintha megállt volna az idő. Valószínűleg gyerekkori félelmeim egy része is benne van ebben a városban, az elhagyatottság rémképe, mely elborzaszt, mégis elvarázsol. A regény fontos motívuma még a látszat kérdése, a mást mutatok, mint aki vagyok elv, a báránybőrbe bújt farkas és ehhez hasonló képek. Pennyville-ben ez a dolog hatványozottan jelenik meg.

 – Mit mondanál azoknak az olvasóknak A Lanky ház halottról, amit úgy gondolod, hogy feltétlen tudniuk kell olvasás előtt?

Demeter Norbert: Ami talán a legfontosabb, hogy ez nem egy kedves történet. Sok gonoszság bújik meg a lapok között, megannyi szenvedés és fájdalom. Persze vannak napos oldalai is a könyvnek, ahonnan az árnyékok távol maradnak, de összeségében ez egy horror regény. Egy szellemjárta ház története. Ettől függetlenül úgy hiszem sikerült egy élvezetes regényt írnom. És remélem ezt az olvasók is így gondolják majd.

– Hogyan kell elképzelni téged írás közben? Sejtelmes zene, sötét szoba, ahol épp csak halványan világít a laptop monitorja?

Demeter Norbert: Szinte teljesen fején találtad a szöget! A zenét kizárólag ihletformálóként használom, ha akciódús vagy félelmetes a jelenet, akkor filmzenét hallgatok. Épp így teszek, ha szomorú dologról írok. Ha a szereplőkkel foglalkozom, háttértörténetet írok, vagy az „unalmas” részekkel foglalkozom, akkor smooth jazz-t hallgatok, de akkor is csak szigorúan instrumentálisat. Ettől függetlenül szeretek kézzel írni, kockás füzetbe. A Lanky ház első vázlatát is így írtam. Másfél a/4-es füzetet tölöttem meg a sztorival.

– Kik a nagy kedvenceid, példaképeid?

Demeter Norbert: Az abszolult kedvenc Stephen King. Az ő könyveit bárhol, bármikor. Nagyon szeretem ahogy ír – vagy a fordítóit szeretem? Ezt ilyenkor nehéz megmondani J –. Persze rajta kívül is vannak még kedvencek: szeretem J.K.Rowling-ot, Dean R. Koontiz-ot, George Orwell-t. A mai magyar írótárasakat most kezdem felfedezni. De biztosan közülük is meglesznek a a kedvenceim.

– Most épp min dolgozol? Milyen terveid vannak?

Demeter Norbert: Jelenleg a Lanky ház átköltöztetésén dolgozom az Underground kiadótól a Colorcom kiadóhoz. Ezen felül a könyv marketing-ével foglalkozom. De már elkezdtem előkészíteni az új regénymet, ami szintén egy rémmese. Jelenlegi terveim szerint jóval rövidebb lesz, mint a Lanky ház, de ettől függetlenül ismét egy izgalmas világba invitálom majd az olvasót.

– Friss regényről van szó. Milyen az eddigi fogadtatás?

Demeter Norbert: Nagyon jó a fogadtatása. Néhány napon belül kapok fogyási értesítőt, de az eddigi visszajelzések alapján sokan keresik a könyvet.

Köszönöm az intejút Demeter Norbertnek.

Ha rajongója vagy a horror műfajának, vagy csupán szeretnél belekostólni, akkor a Colorcom kiadó oldalán előrendelheted a regényt.

a-lanky-haz-kepek

Ha tetszett a cikk, megköszönöm, ha megosztod. Ha tovább olvasgatnál, nézd meg az oldalsávban a kategóriákat, vagy keresgélj a régi bejegyzések között, hátha ott is találsz valamit, ami felkelti a figyelmedet.

Follow my blog with Bloglovin

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

